Gedragsregels

Als sportvisser laten we zien dat we verantwoord omgaan met natuur en milieu in het algemeen, en vis in het bijzonder. Vissen zijn levende dieren en wij als sportvissers hebben verantwoordelijkheid en zorg naar de vis toe. Dat houdt in dat we zorgvuldig omgaan met de vis en we er zoveel mogelijk aan doen om verwondingen en stress te voorkomen. We geven de natuur aan het water de ruimte, we laten geen zwerfafval achter, en we houden ons aan de wetten en regels. Daarmee helpen we mee aan de maatschappelijke acceptatie van de sportvisserij in Nederland.

Wetten en regels
Als sportvisser krijg je te maken met een aantal wetten en regels, bijvoorbeeld op het gebied van visdocumenten. Maar ook op het gebied van gesloten tijd aas- en vissoorten, minimummaten van vissoorten en de beschermde status van sommige vissoorten moet je rekening houden met wet- en regelgeving. Indien je je hier niet aan houdt, kan dat een boete opleveren. Hierbij wordt ook samengewerkt met partijen als de NVWA, politie en Staatsbosbeheer. Alle actuele regels, gedragscodes en boetebedragen vind je op de site van Sportvisserij Nederland
BOA’s van Hengelsport Federatie Midden Nederland en onze verenigingscontroleurs voeren controles uit. Wilt u zelf controleur worden voor onze vereniging? Meldt u dan gerust aan als vrijwilliger!

Viswateren
Met de VISpas mag je in veel wateren in Nederland vissen. In de VISplanner app kun je zien waar je mag vissen en of er specifieke regels op dat water gelden. In de Visplanner staan tevens de gedragsregels waar iedere sportvisser zich aan dient te houden.