Waarschuwing illegale visuitzet

Maandag, 10 november 2014

Het is gebleken dat in de afgelopen tijd in onze viswateren Walburgplas te Zetten en de Steenovenplas te Heteren illegaal visuitzet heeft plaatsgevonden. Dergelijke praktijken zijn niet alleen verboden, maar brengt uw bestuur hiermee in een zeer lastig parket.

In de Walburgplas is graskarper aangetroffen, terwijl in de Steenovenplas ons signalen bereiken over uitzet van roofblei en (kroes)kruiskarper.

De Gemeente Overbetuwe – eigenaar van de betreffende wateren – is daarover dermate ontstemd dat het voornemens is alle graskarpers uit de Walburgplas te laten verwijderen middels afvissing van de plas. Afgezien van de consequenties die dit voor uw vereniging kan hebben kan dit desastreuse gevolgen hebben voor het visbestand in de betreffende plassen. In wateren in en rond de Gelderse Vallei heerst namelijk een virus waarbij hele karper bestanden het loodje leggen.

Wij als Bestuur vragen u dan ook met klem geen vis van andere wateren in beide plassen over te zetten.

Mocht u getuige zijn van dergelijke praktijken verzoeken wij u dit onmiddellijk aan het bestuur te melden.

Voor leden die illegaal vis uitzetten betekend dit niet alleen een proces-verbaal en royering, maar tevens gaan wij de eventuele geleden schade op hen verhalen.