Let op: Aanpassing regelgeving Brandweerplas door verwijderen karpers

Donderdag, 4 maart 2021

Vanaf 01 januari 2021 mag in de Brandweerplas nog maar met 1 hengel worden gevist. Met dit besluit wil het bestuur de hengeldruk op deze kleine plas verminderen en meer ruimte creƫren voor onze witvissers en de jeugd. Dit blijkt alleen mogelijk als het karpervissen in deze plas wordt ontmoedigd.

Het zijn namelijk met name de karpervissers die in de regel met 2 hengels (willen) vissen en veel ruimte opeisen. Daarom is door een professioneel bedrijf gevraagd alle karpers uit deze plas te vangen. Dit is begin 2021 dan ook gebeurd.

Dus, begin 2021 zijn de grote karpers uit de Brandweerplas verwijderd. In totaal waren er 15 karpers tussen de 7 en 10 kg gevangen. De F1 karpertjes en andere soorten vis zijn weer terug gezet en blijven voor de witvissers in de plas behouden. De gevangen karpers zijn in een ander water van onze vereniging weer uitgezet, namelijk in de Steenkarperplas. Naast een recente uitzetting van grotere karpers in dit water (zie andere melding op deze website), zijn hier dus ook de karpers vanuit de Brandweerplas bij gekomen. Dit maakt de Steenkarperplas zeer aantrekkelijk voor onze karpervissers. Bovendien ligt het in de bedoeling om vervolg uitzettingen van karpers te plannen voor de komende jaren.

Houd wel rekening met de regels die van toepassing zijn op de Steenkarperplas. Karpervissers mogen hier maar met maximaal 2 hengels vissen.

Om nog jaren visplezier te hebben en te behouden in deze plassen is het ten strengste verboden om gevangen vis mee te nemen!